Thursday, October 28, 2010

Rindu pada Abang dan Kak Dayang..

"Amy tunggu husband amik ye?" tanyaku pada officemate aku yang sedang berkemas untuk pulang.Amy menganguk.

"Akak dulu masa mula-mula kerja menunggu macam ini la.Tunggu abang akak ambil,kadang-kadang tu sampai tinggal sorang kat pejabat,"

Tiba-tiba terasa rindu sangat kat abang aku Abdul Masani Mat Yunus.Abang yang banyak membantu aku ketika aku mula-mula melanglah ke alam pekerjaan.Bayangkan tiap-tiap hari dia menghantar aku ke pejabat sehinggala aku mempunyai kenderaan sendiri.Tapi aku akan ikut time dia tapi tidak kisah sebab tanpa dia aku tidak akan ke tempat kerja dengan selamat.Dan sekarang abangku kini berada di Jerman untuk menyambung pelajarannya ke peringkat PHD.Pilu rasanya sebab sudah lama tidak jumpa dia.Hampir 2 tahun duduk dengannya membuatkan aku bertambah mesra dengannya sebab abang aku ini jenis diam.Semua adik-adik dia tidak berani bercakap dengan dia.Asyik bertolak-tolak bila hendak bercakap dengan abang dan yang jadi mangsa adalah aku.Tapi kini aku dapati semua adik-adik aku dah mula pandai bersembang dengan abang aku ini dan kami amat bangga mempunyai abang yang sentiasa sabar menghadapi dugaan.Abang adalah kebanggaan kami semua.

Kini isterinya kak dayang turut sama mengikutnya ke Jerman setelah diusahakan.Pemergian kak dayang pada mulanya adalah atas dasar cuti tanpa gaji kerana mengikut suami sambung belajar tetapi rezeki kak dayang dia kesana juga untuk menghadiri seminar atau latihan yang disediakan oleh pihak MPOB.Jadi gaji dia jalan juga.Allhamdulillah.Kak Dayang aku ini murah hati sangat orangnya.Aku masa duduk dengan dia memang kenyang sebab tiap-tiap hari dia masak.Dan satu yang paling aku suka tengok dia,dia akan pastikan dapur dan tempat makan kemas.Kak Dayang memang suka bercerita dan tiap-tiap malam kami akan bercerita perkara-perkara yang terjadi sepanjang hari terutama hal kawan-kawan sekerja.Dan ketika aku sampai waktu untuk mendirikan rumah tangga dia ada menyatakan rasa sunyinya kalau aku tidak ada nanti.Dan ketika aku mengandung Kak Dayangla yang banyak menyediakan barang-barang bayi untuk aku.Rasanya cukup lengkap.Terharu sangat-sangat.Alahai rindunya aku pada Kak Dayang.
Buat Abang dan Kak Dayang semoga berada di dalam keadaan sihat di negara orang.Huda sentiasa doakan abang dan kak dayang dikurniakan cahaya mata dan doakan abang dan kak dayang sentiasa tabah menghadapi dugaan hidup.Rindu pada Abang dan Kak Dayang

No comments:

Post a Comment