Thursday, April 14, 2011

Rafiqah: 10 Bulan


“Mak kejar dia.Mak kejar dia,”Rafiqah dengan segera berlari-lari dengan walkernya sambil melompat-lompat melarikan diri.
“Mak sorok.Mak sorok,” Rafiqah dengan segera berlari mencari mak sampai dapat melihat muka mak.
Itu antara permainan yang ayah dia ajar dan ia amat menyeronokkan bila melihat dia dengan gembira dan menyengih menampakkan giginya.
Rafiqah kini sudah berusia 10 bulan. Dan pada umurnya 10 bulan dia baru memulakan langkah untuk merangkak dan duduk sedikit perkembangan yang lambat tapi allhamdulillah dia sihat.Rafiqah juga sudah pandai memanjat tidak kira kusyen,almari,kerusi dan walkernya.Semuanya dia sudah lakukan.Sudah pandai berdiri dengan tangan sebelahnya dilepaskan.Dan berapa kali dia jatuh namun allhamdulillah tiada yang memudaratkan. Amat pandai menonton TV terutama iklan.(Terfikir juga kenapa kanak-kanak amat suka melihat iklan TV).Sudah aku cari tetapi tidak dijumpa pula maklumatnya.Mungkin disebabkan gerakan,muzik dan warna yang dipaparkan di dalam iklan tersebut. Rafiqah kini amat pandai merajuk lebih-lebih lagi apabila apa-apa barang yang minati kita ambil tetapi dia amat mudah dipujuk terutama oleh ayahnya.
Rafiqah juga sudah tidak menangis bila dihantar ke pengasuhnya.Mungkin disebabkan dia sudah pandai berkawan. Rafiqah kini juga amat teruja dengan makanan.Apa yang emak dan ayah makan dia pasti hendak juga. Lagi 2 bulan anak emak ini akan masuk setahun.Begitu cepat masa berlalu.Tiada ada yang mampu dikatakan hanya syukur tidak terhingga di atas KurniaMu ni Ya ALLAH.Semoga Rafiqah akan sentiasa sihat dan dilindungi oleh Allah selalu dan menjadi anak yang Solehah.

No comments:

Post a Comment