Monday, July 20, 2009

BALIK KUMAI



Hujung minggu lepas aku bersama suami dan adik ku pulang ke Kampung ku Felda Kumai.Kalau ikutkan dah lama juga aku tidak pulang ke Kumai,ini kerana mak dan ayah aku selalu juga ke Kuala Lumpur beberapa bulan lepas kerana beberapa urusan.Kerana kerinduan terhadap rumah di Kumai dan dengan persetujuan suami tersayang kami pulang ke Kumai pada malam jumaat tepat jam 11 malam dan sampai dalam pukul 2 pagi.

TOLONG MAK
Pagi sabtu baru jumpa mak dan ayah.Senyum mak dan ayah bila anak mereka pulang.
Pagi sabtu aku,suami,lija dan cicit menolong mak mengalihkan timbunan pasir di depan rumah ke belakang.Kata mak dia nak buat kebun sayur di depan rumah dia.Kempen felda sekarang satu rumah satu kebun sayur(perkataan satu paling popular sekarang).Apa pun memang seronok membuat kerja secara gotong royong ini.Gurau senda antara anak beranak amat menyeronokkan.Antara yang membuat kami ketawa besar apabila mak aku menyuruh adik aku basuh telefon bimbitnya dengan minyak apabila dia merungut telefonnya tercalit getak cempedak.Dan pagi itu suamikula orang yang paling kuat bekerja.Terima kasih bang.

CARI PASU
Tengah pusing-pusing keliling rumah, ternampak pasu plastik mak yang penuh dengan tanaman sayur."Menarik juga",getusku dalam hati.Almaklumla aku dan suami pun sedang mencari-cari pasu untuk menanam sayur.Baru-baru ini aku ke supermarket harganya sangatla mahal dan membuatkan kami terbantut untuk membelinya.Dan apabila diberitahu bahawa mak membelinya di kedai RM2 di Triang aku pun begitu semangat mengajak suami untuk mencarinya di Triang.Dan petang itu kami ke Triang dan hasilnya kami perolehi pasu-pasu tersebut.Tapi aku rasa di Kuala Lumpur mungkin ada yang sama harga cuma tidak tahu di mana.Bila dah ada peluang kita perlu rebutnya.



PANJAT POKOK MANGGIS
"Wan dan Huda nak makan manggis esok pergila kait kat depan",beritahu ayah malam kami tengah berehat sambil menonton televisyen.Dan pada pagi ahad setelah bersarapan pagi dan menghabiskan sisa pasir yang belum di habis angkut kami ke kebun ayah.Aku sebenarnya pernah melihat pokok manggis ini masa aku masih kanak-kanak lagi.Dan seingat aku pokok manggis arwah tok aki aku dulu tinggi tapi pokok manggis ayah aku amat rendang.Aku tercari-cari mana buahnya."Tengok balik-balik daun",beritahu ayahku mungkin faham apa yang ada di dalam fikiran aku.Dan apabila aku selak daunnya yang lebar barula aku jumpa buahnya dan apabila aku masuk di bawah rimbunan pokok barula aku nampak buahnya yang banyak.Suami aku pun memanjat untuk memetik buah-buah yang di atas.Tersenyum aku bila melihat gelagat dia."Mesti sudah biasa memanjat masa kanak-kanak",getusku di dalam hati.Aku hanya memetik yang di bawah sahaja dan ia amat menyeronokkan.Setelah beralih ke pokok ke dua aku bersuara."Abang cukupla kot ni.Dah banyak dah ni",.Ketika kaki melangkah hendak pulang tiba-tiba terdengar ayahku bersuara dari jauh."La berhenti dah.Cari lagi banyak lagi tu",sambil kakinya melangkah ke arah kami.Kami yang menurut kembali semula mencari lagi di mana-mana yang tersorok."Cari di balik-balik daun tu.Buahnya kecik tapi daunnya besar",beritahu ayah lagi."Macam gajah.Gajah tidak tahu badannya besar sebab telinganya besar.Kalau gajah tahu habisla kita",sambungnya lagi."Betul ke?",getus ku di dalam hati.Mungkin betul sebab orang lama ini lebih tahu hal-hal alam ni.Setelah kami rasakan tiada buah yang masak kami berhenti dan bagi aku memang seronok dan yang paling seronok aku pergi kutip buah manggis dengan dua lelaki yang paling ku sayang iaitu suami dan ayahku.






BUKIT TANGGA
"Jomla kita pergi bukit tangga",ajak suamiku setelah melepaskan lelah selepas bertungkus lumus memetik buah manggis.Aku terdiam.Aku bukan tidak mahu ke bukit tangga tapi sejak kejadian aku,akak dan maksu di kacau oleh mat gam aku jadi tidak berani hendak ke sana.Tapi aku sudah berapa kali mengecewakan suami aku.Teruk betul rasanya."Apa nak takut,aku kan pergi dengan pelindung aku",getusku di dalam hati.Siapa pelindung aku mestila suami aku."Okla jom kita bawa motor ayah je",.Kami terus start motor.Perjalanan ke bukit tangga tidak lama.Dalam 10 minit kami dah sampai.Seronok sangat naik motor dalam kawasan hutan dengan suamiku.Ye la sambil menghirup udara segar.Dan apabila kami sampai aku sedikit teruja kerana banyak perubahan yang dilakukan.Sudah ada kemudahan seperti surau dan bilik persalinan.Perkembangan yang bagus tapi kawasannya tidak seperti dulu.Air nya kurang jernih tetapi masih dijaga.Yang aku pergi hanya di tingkat bawah kalau hendak ke atas kena panjat bukitla.Itula yang aku beritahu pada suamiku."Lain kali kalau ada masa kita pergi lagi ye bang.Kita panjat",beritahu aku.Seperti kata orang ada 7 tingkat air terjunnya dan setahu aku,aku hanya sampai ke tingkat 4.Dan seperti yang aku jangka ramai anak-anak muda yang berkumpul disitu.Apa yang diorang dibuat aku pun tidak pasti.Setelah berpusing-pusing di kawasan tersebut kami pulang.Terima kasih banyak bang.Seronok sangat.



Begitula antara aktiviti yang kami lakukan sepanjang berada di Kumai.Tapi yang penting sekali aku dapat menjenguk mak dan ayah dan allhamdulillah mereka sihat.

5 comments:

  1. huda, aku xpenah g pun bkt tgga tau, sllu xberkesmpatan nk ajak mawi... nnt nk ajak g gak la... :)

    ReplyDelete
  2. pergila kalau nak best panjat bukit tu..tapi itu dulu,sekarang aku tak tahula cmne..:)

    ReplyDelete
  3. kite penah g bkt tangga ni sesama kan huda??tp aku xske nk ingat kenangan tuh...hahahaha

    ReplyDelete
  4. ye ke diyana kita pernah pergi sama2..Aku tak berapa nak ingatla...time bila la tu ye..huhuhuhu

    ReplyDelete
  5. aku rs ko ada skali la...ntahlaa...tp ngn kwn2 kite gakla...xperlaa..aku pun mls nk ingat balik zaman muda2 dolu.......kekekeke

    ReplyDelete