Tuesday, July 28, 2009

Dugaan Datang

Sudah 4 hari aku menunggu.Dalam hati aku berdoa moga apa yang aku inginkan dan doa selama ini dimakbulkan oleh Allah s.w.t.Tetapi Allah yang menentukan segalanya.Permintaan aku untuk mengecapi alam baru belum dimakbulkan olehNya.Aku pasrah dan redha kerana aku tahu Allah mengetahui segala-galanya.Walaupun demikian aku tetap kalah.Naluri aku tersentuh, dan pada hari itu aku mengawal diri dan aku pastikan yang aku kuat untuk melawan dugaan ini.Namun Allah masih menguji ketabahan aku dan pada hari yang sama aku perolehi panggilan dari adikku yang dia kemalangan dan menyebabkan cermin kereta belakang aku pecah dan bahagian belakangnya kemek.Kejadian berlaku semasa dia mengundur kereta.Allhamdulillah adik aku tidak apa-apa.Tetapi hati aku tidak cukup kuat.Aku rasa Allah menduga aku dengan begitu kuat."Kenapa Allah menguji sayang bang,"tanyaku pada suami sambil aku menangis teresak-esak.Suami aku memeluk aku dan berkata."Sayang.Ini semua dugaan Allah.Semua yang berlaku ada hikmah di sebaliknya.Sayang kene kuat,"Setelah aku mendengar kata-kata suamiku aku beristhigfar panjang.Ya Allah ampun kan aku.Sesungguhnya aku amat berdosa kerana mempersoalkan ketentuan yang Allah jadikan.Sesungguhnya perancangan Allah itu amat halus dan terlindung.Ada hikmah di sebaliknya.
Dan pada malam itu aku muhasabah diri aku.Meniti segala kesilapan dan dosa yang aku lakukan.Dan sesungguhnya aku yang tidak adil dengan Ya Rabbi.Aku banyak melakukan kesilapan dan melanggar segala larangan yang Dia tentukan.Sesungguhnya Allah amat menyayangiku kerana aku berada di dalam suasana yang bahagia dan aman.Sesungguhnya banyak nikmat yang Allah berikan.Ya Allah ampunkan dosa aku.

*Buat abang terima kasih kerana memberi kekuatan pada sayang.Sayang abang sangat.
*Buat Lija,kda tak marah yang penting Lija selamat cuma lain kali harap lebih berhati2.

No comments:

Post a Comment