Sunday, August 2, 2009

Kisah Tengok Wayang 2

"Ok dah waktu lunch,Huda jom,"beritahu kak rina.Kak Rina aku ni amat baik orangnya kalau bukan sebab dia aku tidak akan kerja di sini.Sebab dia aku diwujudkan di pejabat ini dengan jawatan yang tidak pernah pun ada di CWorks ni.Sayangnya dia kat aku.Perasan aje.Tapi kini aku dah berada di jawatan yang memang wujud di ofis ini.Terima kasih kak rina.Tidak lupa juga pada Diyana kawan aku yang memperkenalkan aku pada CWorks ini."Diyana,bila la aku nak belanja ye,".Niat aku yang tidak sampai lagi sampai sekarang.Alamak lari topik la, ok aku sambung balik,aku pun senang hati mengikut aje kak rina dengan izin suamiku yang tercinta.Hari jumaat hari untuk kaum wanita merayap di waktu makan tengah hari ketika kaum-kaum lelaki pergi menunaikan solat Jumaat.

"Akak nak makan kat mana?"tanyaku setelah masuk keretanya."Kita gi alamanda,"bagitahunya.Aku terus mengeluarkan telefon ku dan menaip mesej memberitahu suamiku di mana tempat aku makan sebab tadi sudah beritahu tidak tahu ke mana hendak makan.Mesej aku di jawab "Aha..Alamanda.Kita tengok transformer nak tak?"tanyanya dalam mesej."Betul ke ini?"balas aku pula.Tidak lama selepas itu aku terima mesejnya "Terpulang pada sayang,"Aku berfikir elok juga mengubat hati sebab tidak dapat balik ke Perak.Aku mengambil peluang untuk membeli tiket.Aku memang tidak pernah membeli tiket wayang sebelum ini.Biasanya suami aku yang belikan.Jadi buatla macam tidak pernah tengok wayang."Em kerusi yang mana yang selesa nak tengok?"tanya aku kepada adik yang menjaga kaunter."Yang ada gambar skrin ini depan sekali.Yang huruf A ini belakang sekali.Ambil yang ini la kak,"beritahunya.Aku pun terusla membelinya.Aku beli tiga tiket.Naluri seorang akak tidak sampai hati biar adiknya duduk sorang dekat rumah.Dan apabila aku beritahu adik aku dia kata tidak mahu ikut sebab hendak pergi jumpa kawan dia.Kecewala juga.Tapi salah aku juga sebab tidak bertanya dia dahulu.Tapi kekecewaan aku terubat apabila adik aku membuat keputusan untuk mengikut aku.Allhamdulillah,kalau tidak membazir je.

Dan selepas solat maghrib kami ke Alamanda untuk menyaksikan cerita Transformer.Walaupun agak terlambat tetapi yang penting dapat juga menyaksikan cerita yang semua orang tungu-tungu.Dan walaupun sudah beberapa minggu ditayangkan tetapi pawagam masih penuh.Wah hebat betul penangan cerita Transformer ini.Tepat pukul 9 tayangan dimulakan.

Dua jam setengah menonton cerita ini,membuatkan mata aku tidak mahu melepaskan setiap babak cerita itu walau sedikit pun.Tetapi sekali sekala aku kacau suami aku sebab aku tidak berapa hendak kenal nama-nama robot transformer ini.Kesihan suami aku.Maaf bang.Jom kita simpulkan daripada kaca mata aku dan apa yang aku faham.

Sebenarnya aku tidak berapa pandai hendak ceritakan tetapi apa yang aku boleh katakan aksi-aksinya sangat menarik dan seperti biasa aku yang berjiwa sensitif ini sedih bila prime mati kerana menyelamatkan Sam.Pengorbanan Sam untuk menyelamatkan bumi amat mengharukan.Apa yang penting aksi membentuk robot di dalam cerita itu amat menarik.Dengan kecangihan teknologi sekarang apa yang dahulunya kita hanya dapat lihat pada paparan buku komik kini telah dijadikan sebagai realiti di dalam filem.Cuma aku amat tidak puas hati bila bab-bab yang kurang senang dipaparkan di dalam filem ini.Sebab cerita ini antara yang melihatnya adalah kanak-kanak walaupun mula-mula tayangan sudah diberitahu bahawa bimbingan orang dewasa diperlukan untuk kanak-kanak.Sejauh mana mereka boleh membimbing kanak-kanak bila semua masing-masing sibuk dan kusyuk melihat ceritanya.

Apa pun itula kisah tengok wayang aku.Apa pun ia hanyala sekadar hiburan.Yang baik dijadikan teladan dan yang buruk dijadikan sempadan.



2 comments:

  1. hahahaha...kenapa nama aku der terselit kt situ...no hal laa....aku ikhlas tlg :D

    ReplyDelete
  2. aku teringat kan ko masa menulis tu...terima kasih la diyana.InsyaAllah kalau rezeki aku mmg nak belanja ko..InsyaAllah

    ReplyDelete