Monday, August 10, 2009

Percubaan Menanam Sayur




Aku suka juga tengok tanaman-tanaman tidak kira pokok bunga atau sayur-sayuran.Tetapi aku tidak pandai sangat bak menanam ini.Dan apabila kahwin antara perkara yang aku impikan mempunyai tanaman sendiri hasil usaha kami suami isteri.

"Abang kita tanam sayur,boleh kan?"tanya ku pada suamiku pada satu ketika dulu."Boleh,tapi abang tidak pandai sangat tanam sayur-sayur ni,"beritahunya."Tak apa kita cuba je dulu,".

Dan hasil cubaan pertama kami,kami minta dengan mak anak ladanya untuk kami tanam.Dan tanah kami perolehi dari abang Amie yang memang suka menanam.Tapi cubaan pertama kami tidak berjaya sebab pasu yang digunakan amatla tidak sesuai.Itula cakap suamiku tidak mahu dengar.Padan muka aku.Maaf bang.

Cubaan kali kedua kami telah membeli pasu di kedai RM2 di Triang.Memang perlu tanam dalam pasu sebab rumah sewa aku itu tiada tanah semuanya disimenkan.Dan mak telah berikan kami 2 anak pokok lada dan 1 anak pokok terung.Kali ini sekali lagi abang amie kami memberikan tanah dan bebesar hati memberikan kami pokok bendi yang telah besar cuma belum membuahkan hasil untuk kami jaga.Terima kasih buat mak dan abang amie yang telah memberikan sokongan.Kami juga telah membeli benih kacang dan tomato semasa kami ke Mydin untuk membeli barang-barang dapur.


Allhamdulillah,pokok-pokok yang kami tanam hidup.Suami aku memang menjaganya dengan baik.Dan diharapkan kami akan memperolehi hasilnya sedikit masa lagi.InsyaAllah.





4 comments:

  1. jelessss tgk pokok tu..mggu ni nak start gak projek menanam..benih beli lama dah...ehehehe

    ReplyDelete
  2. bagus2..mari kita amalkan cara hidup yang sihat.hehehehehe.Selamat berjaya.

    ReplyDelete
  3. Ye ke uda yg tanam nie...ke si wan yg terkontang kanting tanam-muenster,germany

    ReplyDelete
  4. Hehehehe..ha ah wan yang tanam.Huda tolong tengok,bagi komen n kdg2 tolong siram...huhuhuhuhu

    ReplyDelete