Wednesday, August 19, 2009

KONVOKESYEN.....

KAD KEBENARAN IBUBAPA MASUK HILANG
"Mak datang jauh-jauh nak tengok awak konvo.Tapi sudah hilangkan kad macammana mak nak masuk?"kekecewaan mak aku tergambar bila aku menyatakan kad kemasukan ibubapa sudah hilang.Aku menangis teresak-esak.Dalam hati menyalahkan diri sendiri sebab tidak menjaganya dengan baik."Cuba Da ingat mana tempat kali terakhir Da pegang kad tu,"tanya ayah aku.Ayah aku cuba menenangkan aku.Aku mengingatkan semula dari mula aku datang ke UTM Johor untuk mengambil jubah dengan abang aku Jafni. Aku dan abangku Jafni datang dua hari lebih awal daripada makayah dengan menaiki bas ke Johor untuk mengambil jubah.Aku mengingat kembali bagaimana aku dan abang aku yang baru pertama kali menjejakkan kaki ke UTM sebab masa diploma aku mengambil program kerjasama antara kolej aku dengan UTM dan aku belajar di Kuantan.Aku mengingatkan kembali bertapa mahalnya tambang teksi yang kami naik untuk ke UTM sebab untuk menaiki bas kami tidak tahu,dan setelah sampai tercari-cari tempat mengambil jubah dan berjalan kaki dengan jauhnya ke luar pagar untuk menunggu bas setelah bertanyakan pengawal bagaimana hendak menaiki bas daripada UTM ke bandar.Dan aku ingat,kali terakhir aku membelek kad tersebut adalah di pondok menunggu bas tersebut.Setelah memberitahu ayah,kami bergegas ke sana dengan abang amie.Nasib baik waktu konvokesyen aku adalah sebelah petang.Dalam perjalanan aku berdoa pada Allah agar kad itu ada di situ.Dan Allhamdulillah Allah memperkenankan doa aku,kad itu memang ada disitu walaupun sudah basah tetapi ia masih boleh digunakan.Kalau tidak menangisla aku sebab makayah tidak dapat tengok aku mengambil diploma.
AKU NYARIS TIDAK KONVO
"Betul ke jalan ni huda?",tanya abang aku semasa dalam perjalanan ke UTM daripada hotel yang kami duduki.Aku hanya mengangguk sahaja.Dalam hati was-was betulkah jalan ini.Semakin jauh kami bergerak jalan ke UTM tidak kami jumpa.Aku sudah semakin gelisah.Masa untuk aku berkumpul sudah pun tamat dan dalam masa setengah jam lagi majlis aku akan dimulakan."Tak sempatla huda konvo,"aku menangis teresak-esak.Kak Dayang aku cuba memujuk aku."Takla sempat.Abang tanyala orang,"beritahu kakak iparku pada abang.Abang yang mula-mula mencari akhirnya berhenti untuk menanyakan orang.Dan Allhamdulillah akhirnya kami jumpa jalan ke UTM dan apabila aku sampai sesi pendaftaran untuk mengambil nombor sudah habis dan mereka semua sudah berbaris.Aku berlari tanpa menghiraukan mata yang memandang.Dalam hati berdoa agar aku masih diterima untuk majlis konvokesyen dan sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Penyayang,doaku diterima aku masih diterima walaupun mereka sudah mengemaskan peralatannya untuk menutup kaunter.Syukur Allhamdulillah.Dan apabila aku berbaris kawan-kawanku semua datang kepada menyatakan kerisauan kerana aku tidak muncul-muncul.Aku tidak mampu menceritakan apa-apa hanya air mata sahaja yang mampu menceritakan segala-galanya.Malu juga,sebab semua mata memandang ke arah aku."Abang harap sempat",mesej daripada abang aku terima dan aku balas memberitahu yang aku sempat masuk.Masa itu aku rasakan semuanya salah aku sebab aku kurang periksa dan kurang peka dengan jalan.Apa pun aku berjaya juga naik ke pentas untuk mengambil Ijazah aku.Kenangan ini akan aku ingat sampai bila-bila.Terima kasih pada mak dan ayah dan semua yang menghadiri majlis konvo aku.
Dan kenangan di atas aku ceritakan pada adik aku chichik semasa hari konvokesyennya yang baru sahaja menghabiskan Ijazah Sarjana Muda Syariah UKM.Walaupun cerita ini sudah berapa kali adik aku dengar dan menyatakan bahawa mereka ada waktu kejadian tetapi sekurang-kurangnya mereka dapat sedikit pengajaran daripada pengalaman aku.Dan konvokesyen adik aku chichik kali ini amat istimewa kerana kami datang dengan memakai topeng disebabkan wabak HINI yang kian merebak di negara ini.Dan Allhamdulillah majlisnya berjalan dengan lancar tanpa peristiwa yang aku alami dahulu.Dan adik aku chichik sangat cantik dengan baju konvonya dan kasutnya yang berjenama kikilala.Tahniah chik,kak da doakan agar chik terus berjaya pada masa hadapan.


2 comments:

  1. Em ingat kisah uda ni mmg kelako...menangis mcm bdk kecik kat belakang..hehe

    Pada cicik..sori..terkilan gak tak hadir..semoga berjaya-muenster, germany

    ReplyDelete
  2. Hikhikhikhik..ye ke macam budak kecik..malu la pula..kenangan2.Apa pun terima kasih pada abang.

    ReplyDelete