Thursday, June 11, 2009

Hebatnya Ultraman


"Amar,jadi ultraman.Ayah Tam jadi raksasa"beritahu pak saudaraku kepada Amar sepupuku.Amar dengan semangat membuka langkah seperti gaya ultraman menyerang ayah tam aku.Itu situasi pertama yang aku lihat semasa aku balik kampung untuk majlis kenduri mak su ku.Situasi kedua apabila aku melihat cara adik-adik sepupuku bermain.Mesti ada adegan gaya ultraman dan raksasa berentak.Yang pasti gaya tangan ultraman mengeluarkan lasernya itu ada.Satu lagi situasi berlaku dirumah mak aku di Kumai.Anak saudara kembarku sungguh asyik melihat ultraman.Aku yang melihat gaya mereka penuh asyik mengambil peluang untuk menyelit soalan"Abang,yang mana satu ultraman?"tanyaku sambil melihat mukanya.Dia yang asyik menonton tidak menjawab."Wah kusyuk betul"getusku dalam hati.Aku tidak puas hati.Aku bertanya lagi.Kali ini aku tanyakan adiknya pula sambil menyentuh lengannya dengan soalan yang sama.Dengan nada yang tidak semangat mungkin marah sebab digangu dia menjawab."Cik Tam ni,ala yang tu la Ultraman,kawan dia tu pun ultraman juga.Jap lagi dia bertukar",jawabnya lansung tidak memandang aku.Aku hendak bertanya lagi tapi disebabkan kusyuknya mereka soalan itu aku simpan sahaja di dalam hati.
Begitula hebatnya si ultraman ini.Bukan kerana dia hebat melawan raksasa tetapi hebatnya dia mempengaruhi kanak-kanak.Hinggakan orang dewasa perlu menjadi raksasa untuk menarik perhatian mereka.
Program TV ultraman ini,zaman aku kanak-kanak duhulu sudah wujud.Tapi seingat aku, aku tidak berapa gemar menontonnya kerana bagi aku ultraman adalah hero yang lembik.Dan jalan ceritanya adalah sama iaitu melawan raksasa.Tapi bila aku sekali sekala tengok tenganga juga.
Sedikit info yang aku perolehi tentang ultraman(ウルトラマン, Urutoraman)ini.Di bangunkan dan diterbitkan dari Jepun.Mula ditayangkan pada tahun 1966.Dan untuk siri ultraman pertama dinamakan Ultra Q.Ultraman berasal dari planet X dan turun ke bumi kerana planet yang didiami musnah.Dan kerana kuasa yang ada padanya dia menjadi hero untuk menyelamatkan bumi darpada diserang oleh Raksasa.Hingga sekarang ada siri Ultraman Tiga,Dina,Gaia,Cosmos dan banyak lagi.Jika mahu maklumat yang banyak tentang Ultraman ini carila di internet dan aku perolehi maklumat ini dari sumber http://en.wikipedia.org/wiki/Ultraman.
Wah hebat sungguh Ultraman sampai aku sendiri sibuk mencari maklumat mengenainya.Hehehe

2 comments:

  1. aku ms kecik2 suke gak tgk.. hehehe ms tu je aku free leh tgk tv... huahuahua

    ReplyDelete
  2. Mesti sekarang ko tumpang sekaki dengan anak ko kan.Hehehehehe.Thanks singgah blog aku

    ReplyDelete