Thursday, June 4, 2009

Nasib Kasut Tumit Tinggi

Aku kasut yang dibeli oleh seorang lelaki.Aku dibeli untuk diberikan kepada bakal isterinya..Aku cantik, berjanama dan tinggiku adalah 2 inci..Setelah aku dibeli aku diletakkan di atas dulang yang dihias cantik dan aku di bawa bersama-sama barang yang lain pada hari bersejarah tuanku.Wah meriah sungguh majlisnya.Setelah selesai majlis aku diserahkan kepada bakal isterinya dan dia kini menjadi tuanku. Aku sangat teruja apabila aku disarung oleh tuanku.Aku hendak memberi khidmat yang terbaik untuk tuanku tetapi aku terkejut bila tuanku menjerit "Alamak besar"katanya."La ini semua salah saya, sebab bagitahu dia salah saiz"tambah tuanku lagi. Apalah tuanku ini, saiz untuk kakinya pun dia tidak tahu.Habis tu bagaimana dengan nasibku, adakah aku akan dapat memberikan khidmat kepadanya.

Aku kemudiannya di bawa pulang ke tempat kerjanya, aku diletakkan di bawah meja.Aku pun tidak tahu kenapa aku diletakkan di sini.Tetapi sekali sekala dia akan menyarungku, kerana aku adalah barang kesayangannya dan kerana aku adalah hadiah daripada orang kesayangannya.Tidak lama selepas itu aku diletakkan pelapik di depan ku oleh suaminya, wah tuanku sudah selamat kahwin dengan buah hatinya.Pelapik itu adalah bagi membolehkan aku dipakai oleh tuanku.Gembiranya aku dan tuanku juga gembira kerana akhirnya aku boleh dipakai olehnya.

Kali pertama aku dipakai dengan lama dan berjalan jauh ialah ketika tuanku pergi membuat persembahan produk di Polis Diraja Malaysia.Bangga sungguh aku, tuanku memakaiku dengan gah sekali.Jauh sungguh kami berjalan dari tempat parking kereta , memanjat bukit dan barula sampai ke tempat yang dituju. Bangga sungguh aku memberi khidmat kepadanya.Tetapi dia tiba-tiba mencabutku.Kenapa?"Sakitnya kaki"rungutnya.Kenapa dengan kakinya,soalku di dalam hati."Disebabkan jarang pakai kasut tumit tinggi,pakai sekejap pun dah sakit"Sambung tuanku lagi.Barula aku faham rupa-rupanya dia jarang memakai kasut tinggi seperti aku.Dia mengosok-gosok kakinya tetapi menyarung semula kakinya ke dalamku.Apa pun aku tetap disarung walaupun kakinya sakit.

Kali kedua, aku dipakai ketika syarikat kerjanya mengadakan seminar selama dua hari.Aku disarung dengan lama tetapi apabila ada peluang tuanku akan mencabutku dan meninggalkanku sambil membiarkan kakinya tidak memakai alas. Aku sudah faham dengan perangainya.Aku juga faham dia hanya akan memakaiku apabila ada majlis formal.Suaminya amat baik selalu menanyakan keadaan kakinya.Penyayang sungguh dia.Walaupun aku jarang dipakai tetapi aku tahu tuan ku cuba memakaiku kerana aku adalah kasut pemberian suaminya.Dan dia amat menyayangiku.

Begitula nasib kasut tumit tinggi ku.Sesungguhnya aku amat sayangkan kasut ini sebab ia adalah pilihan dan pemberian suamiku.

*Buat suamiku terima kasih.Kasut pemberianmu amat cantik dan ketahuila memakainya adalah satu kebanggaan bagi isterimu ini*

No comments:

Post a Comment