Thursday, June 4, 2009

Produk Buatan Malaysia






"Tak sangka produk ni orang luar ramai pakai ye?" kata seorang peserta. "Produk ni buatan malaysia kan?" katanya lagi. Itu antara dialog yang aku dengar semasa program "CWorks International FM Conference" yang diadakan pada 2-3 Jun 2009 di PWTC. Seminar anjuran CWorks buat julung-julung kalinya ini dijalankan dengan jayanya. Seminar yang memberi ruang kepada pengurusan Facility untuk mengetahui dengan lebih mendalam tentang Facility Management. Allhamdulillah semuanya berjalan dengan baik.
Aku berbalik semula kepada perbualan di atas. Kenapa dialog seperti ini keluar.. Bagi aku jelas menunjukkan bahawa masyarakat luar lebih pandang produk kita berbanding orang kita sendiri. Bagi mereka produk Malaysia "Low Class". Begitula mentality masyarakat kita... Tapi itula kenyataannya kan.. Aku pun kadang2 berfikiran camtu juga bila pergi membeli-belah. Yela bukan semua produk kita berkualiti.
Produk apa yang aku duduk cerita ini. Ia adalah Software CMMS. Software yang dibangunkan oleh anak Malaysia. Kalau dikira lebih ramai pelanggan luar yang membelinya. Daripada US,China,Dhubai,Australia dan daripada pengalaman aku bila berjumpa pelanggan untuk memperkenalkan produk ini antara persoalan yang ditanya "Produk ini daripada US ye?" dan apabila diberitahu ia adalah produk buatan anak Malaysia dan pemiliknya adalah Melayu mereka semua seakan terkejut. Kurang percaya agaknya. Tetapi itula kebenarannya, produk ini adalah buatan Malaysia dan pemiliknya adalah orang Melayu.
Tahniah kepada semua kakitangan CWorks.







No comments:

Post a Comment